wtorek, 24 lutego 2009

Marketing- pierwsze 2 tematy

W tym poście chcę w skrócie podać zagadnienia, które pojawiły się na ostatnich dwóch wykładach z marketingu w turystyce. Niestety nie byłam w stanie wszystkiego spisać, więc musicie swoją wiedzę uzupełnić.


Pierwszy temat:

"Marketing jest ściśle powiązany z ekonomią, można nawet powiedzieć, że stanowi naukę wspomagającą działalność ekonomiczną."

"Rozróżniamy trzy podstawowe grupy obiektów krajoznawczych:
  • obiekty krajobrazu naturalnego- świat przyrody
  • obiekty krajobrazu kulturowego- zabytki i dzieła techniki
  • obiekty krajobrazu społecznego- czyli my, ludzie oraz warunki i styl naszego życia codziennego czy odświętnego"

"Przedmiotem zwiedzania są obiekty krajobrazu kulturowego, które określamy mianem zabytków."

"Zainteresowanie turystów może wzbudzić:Badacze amerykańscy twierdzą, że największe zainteresowanie turystów budzą warunki i styl życia ludności krajów odwiedzanych, który można by określić jako folklor współczesny."

  • "rozplanowanie osiedli wiejskich, usytuowanie domów, sposób ich konstruowania i materiał, z którego są zbudowane
  • sztuka ludowa, jak: wycinanki, pająki, rzeźby, ceramika, malarstwo na szkle
  • stroje ludowe"

"Badacze amerykańscy twierdzą, że największe zainteresowanie turystów budzą warunki i styl życia ludności krajów odwiedzanych, który można by określić jako folklor współczesny."

"Na folklor współczesny składają się:
  • życie ulicy, typy ludzkie, stroje, moda, wystawy, samochody
  • życie handlowe, domy towarowe, sklepy, targi i jarmarki krajowe i międzynarodowe
  • życie kawiarniane: trakternie, bistra, kafejki
  • gastronomia: charakterystyczne potrawy, trunki
  • mentalność turystów innych narodowości
  • różnego rodzaju ceremonie i uroczystości"

Drugi temat:

"Do zabaw należą trzy podstawowe rodzaje czynności:
  • hobby, albo zajęcia miłośnicze, możliwe do realizacji również samemu, między innymi: zbieranie owoców leśnych, grzybów, łowienie ryb, czytanie, oglądanie TV
  • zbieranie motyli, zakładanie zieleniaków, samotne spacery, opalanie się, pływanie, fotografowanie, filmowanie
  • gry i zabawy różnego rodzaju: gry sportowe, zabawy ruchowe ze śpiewem, quizy, zgadywanki, gry towarzyskie itp: mają one charakter społeczny tzn. wymagają uczestnictwa w nich co najmniej dwóch osób, często więcej: w grach uczestniczymy aktywnie- jesteśmy ich "aktorami"
  • rozrywka, a więc takie formy zabaw, przy których "jesteśmy bawieni": występy teatralne, baletowe, estradowe, imprezy, różnego rodzaju festiwale itp."

"Gry. Spośród gier sportowych turystom zaleca się: siatkówkę, koszykówkę, piłkę nożną, piłkę ręczną, tenis, kometkę. Gry sportowe charakteryzują się dużą różnorodnością ruchów. Zalicza się je do ćwiczeń o zmiennej intensywności z szybkim reagowaniem na zmieniająca się sytuację. Gry sprzyjają. Gry sprzyjają rozwojowi szybkości ruchów, zwinności, siły, wytrzymałości i zręczności, kształceniu różnego rodzaju nawyków ruchowych. Różne formy uczestnictwa w grach i zabawach są najbardziej atrakcyjnymi rodzajami aktywności turystycznej. Szczególna atrakcyjność uczestnictwa w grach i zabawach polega między innymi na tym, że bardzo często stwarzają one warunki do zawarcia interesujących znajomości, a niekiedy nawiązania przyjaźni."


"Zabawy

a) indywidualne (hobby)
  • natury fizycznej
  • natury umysłowej

b) o charakterze społecznym
  • gry
  • rozrywka"


"Możemy mówić o:
  • potrzebie snu i warunkach jej realizacji
  • potrzebie spożywania (i przyrządzania) posiłków i warunkach jej realizacji
  • potrzebie zmiany miejsca i warunkach jej realizacji
  • potrzebie uczestnictwa w zabawach i warunkach jej realizacji
  • potrzebie zwiedzania (a może lepiej przeżyć krajoznawczych) i warunkach jej realizacji
  • potrzebie oddawania się wybranym rodzajom czynności wynikłych ze zobowiązań i warunkach jej realizacji"
(źródło: Tadeusz Chudoba "Marketing w turystyce", wydawnictwo CeDeU)

Brak komentarzy: